مدیریت دانش بحران

advanced divider

بر اساس آمارهای منتشر شده کشورمان ایران جزء 10 کشور بلا خیز جهان است و 90 درصد جمعیت کشور در معرض خطرات ناشی از سیل و زلزله قرار دارند. بنا بر گزارشات متعدد بلایای طبیعی تنها در دهه گذشته بیش از 2157 میلیارد ریال خسارت به کشور ما وارد نموده است و کشور ما را از نظر آمار و وقوع حوادث طبیعی در مقام ششم جهانی قرار داده است. در دهه های گذشته بیش از 120 هزار نفر از مردم ایران بر اثر وقوع بلایای طبیعی کشته شده‌اند. طبیعی است که سازمان‌ها نیز در زمان بحران، دچار خلل و مشکلات جدی در فرآیندهای کاری خود می‌شوند که این موضوع، پرداختن به مدیریت دانش بحران در سازمان‌ها را ضروری می‌کند.

 

در سال‌های اخیر، ابزارهای زیادی برای مدیریت دانش در سازمان‌ها ارائه شده است که با توجه به ماهیت سازمان تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با هم دارند. با توجه به بحران‌هایی که سازمان‌های ایرانی در چند سال اخیر با آن‌ها مواجه شده‌اند، رویکرد مدیریت بحران دانش‌محور، با بهره‌گیری از استراتژی‌های مدیریت دانش در مدیریت بحران و با تلفیقی از رویکردهای فناوری‌مدار و انسان‌مدار این امکان را به سازمان می‌دهد تا بتواند در مواجهه با بحران‌ها موثرتر و کارآمدتر مدیریت نماید.

نظر به اهمیت مدیریت دانش بحران، در بیانیه شماره 2 “سند پروتکل بین‌الملی هیوگو ژاپن (2015-2005)”، شکاف‌ها وچالش‌های موجود در زمینه کاهش خطر بحران‌ها را در پنج زمینه اساسی معرفی نموده است که یکی از آن‌ها مدیریت دانش می‌باشد. در همین راستا، در “چارچوب سندای برای کاهش خسارات بلایای طبیعی (2030-2015)” که به عنوان جایگزین راهبرد هیوگو تحت عنوان “برگشت پذیر نمودن جوامع و ملت‌ها” در برابر خسارات بلایا و حوادث مطرح شده است نیز به مدیریت دانش به عنوان یکی از ارکان اصلی اشاره شده است.

به واسطه اهمیت این مبحث، گروه مشاوره مدیریت دانش دانا، خدمت تخصصی مدیریت دانش بحران را طراحی و به سازمان‌های ایرانی ارائه می‌کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر، با ما تماس بگیرید.